Αξιολόγηση

Ενίσχυση και εφαρμογή θεσμού αξιολόγησης

Η Αξιολόγηση και ο έλεγχος κάθε δημοσίου αγαθού μέσα από θεσμοθετημένες διαδικασίες αποτελούν θεμελιώδη δικαιώματα του πολίτη που ζει σε μία δημοκρατική κοινωνία. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν αποτελεί δεδομένο για τον Τομέα της Παιδείας. Παρ’ ότι ο νόμος αναφορικά με την Αξιολόγηση έχει ψηφιστεί από το 2005, μόλις τον Φεβρουάριο του 2009 είχαμε τα πρώτα αποτελέσματα σε Ιδρύματα της χώρας, λόγω, κυρίως, της κωλυσιεργίας των διοικήσεων των ΑΕΙ. Πέντε εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης πραγματοποιήθηκαν ήδη σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας μας, συμβάλλοντας καταλυτικά στη βελτίωση της λειτουργίαςτους.
Πρόκειται για τη δικαίωση της ίδιας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που κάνει τα πρώτα της συνειδητά βήματα προς το μέλλον. Που απορρίπτει στην πράξη την εσωστρεφή συμπεριφορά που, επί δεκαετίες επιδείκνυε, και αρχίζει να εναρμονίζεται με τα ευρωπαϊκά δεδομένα και πρότυπα. Αρχίζει να κατανοεί πως η στασιμότητα και οι οπισθοδρομικές αντιλήψεις δεν έχουν λόγο ύπαρξης στο σύγχρονο ακαδημαϊκό ίδρυμα, που το σύνολο της κοινωνίας μας αναζητά.
Η Αξιολόγηση ήρθε να καλύψει την αυτονόητη ανάγκη για αποτίμηση και ανάδειξη του έργου των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά και να διαπιστώσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Ιδρύματα, έτσι ώστε να διορθωθούν άμεσα από την Πολιτεία. Συνεχίζουμε να παρακολουθούμε στενά τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση των στόχων της Αξιολόγησης σε κάθε Ίδρυμα και Τμήμα, οι οποίες κινούνται με πολύ αργούς ρυθμούς. Θα πιέζουμε τις διοικήσεις των Ιδρυμάτων προς αυτή την κατεύθυνση για να πετύχουμε το Σύγχρονο Ελληνικό ακαδημαϊκό ίδρυμα που δικαιούμαστε.
Το σημερινό καθεστώς του θεσμού της Αξιολόγησης
© Σύμφωνα με τον υπάρχοντα νόμο, η Αξιολόγηση συνίσταται σε δύο επίπεδα, την εσωτερική και εξωτερική.
Ο Εσωτερική
Η εσωτερική αξιολόγηση συνίσταται στη συστηματική αποτίμηση και καταγραφή του διδακτικού, ερευνητικού, διοικητικού ή άλλου έργου από τις ίδιες ακαδημαϊκές μονάδες του ιδρύματος (Σχολή, Τμήμα). Για παράδειγμα θα πρέπει στο έντυπο αξιολόγησης να καταγράφεται η συνολική παρουσία των μελών ΔΕΠ, η συνέπεια στις διοικητικές υποχρεώσεις, η μεταδοτικότητα,το επίπεδο παρεχόμενων συγγραμμάτων κλπ.
Παράλληλα, θεωρούμε πως πρέπει στο κομμάτι της εσωτερικής αξιολόγησης να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην αξιολόγηση των μελών ΔΕΠ ως προς την παρουσία τους στα αμφιθέατρα καθώς έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να απουσιάζουν συστηματικά αφήνοντας τη διδασκαλία σε διδάκτορες. Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρχει εκτενέστερη αξιολόγηση της καθημερινής παρουσίαςτους και τηςτήρησηςτωνωρώνγραφείου.
Ωστόσο, το κυριότερο πρόβλημα με βάση τα τελευταία δεδομένα είναι η μη εφαρμογή του νόμου. Είναι αδιανόητο να έχει ψηφιστεί η σχετική νομοθεσία από το 2005 και να υπάρχουν ακόμη Ιδρύματα, Σχολές και Τμήματα τα οποία αρνούνται να την εφαρμόσουν.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ…
© Όσες διοικήσεις Ιδρυμάτων δεν εφαρμόζουν την ισχύουσα νομοθεσία να αντιμετωπίζουν κυρώσεις μέχρι την έκπτωση τους από το αξίωμα.
© Παράλληλα, είναι αναγκαίο να διαμορφωθείτο κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο ώστε μέλη ΔΕΠ που παρουσιάζουν συνεχιζόμενα αρνητικά αποτελέσματα στην αξιολόγηση τους να χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης και σε περιπτώσεις μη βελτίωσης της απόδοσης τους, να αφαιρείται η διδασκαλία του μαθήματος.
Ο Εξωτερική
Βασική αρχή είναι να μεριμνήσει το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προκειμένου όλα τα ακαδημαϊκά ιδρύματα να φτάσουν σε ένα αξιοπρεπές επίπεδο λειτουργίας που θα τους επιτρέπει να διαθέτουντην κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή καθώς επίσης και τον απαιτούμενο αριθμό διδασκόντων για την σωστή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Εφ’ όσον αυτό συμβεί θα πρέπει να διεξαχθεί το δεύτερο στάδιο της εξωτερικής αξιολόγησης.
© Η εξωτερική αξιολόγηση οφείλει να έχει ως βάση της τα πορίσματα της εσωτερικής αξιολόγησης και θα διενεργείται από ανεξάρτητη αρχή στην οποία θα συμμετέχουν αναλογικά και εκπρόσωποι των φοιτητών. Απώτερος σκοπός της θα πρέπει να είναι η διαμόρφωση εθνικής κατάταξης των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων με βάση τις επιδόσεις τους σε διάφορους δείκτες όπως υποδομές, δημοσιεύσεις ανά μέλος ΔΕΠ, αξιοποίηση κονδυλίων, ερευνητική διαδικασία, αριστείες κλπ.
Σημαντικό κίνητρο στην προσπάθεια για βελτίωση της ετήσιας κατάταξης του εκάστοτε ιδρύματος θα αποτελέσει η χορήγηση επιπλέον χρηματικών πόρων ανάλογα με την κατάταξη που θα προκύψει.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ…
Τη σύνδεση των αποτελεσμάτων της εξωτερικής αξιολόγησης με τη χορήγηση επιπλέον πόρων για ανάπτυξη των υποδομώντων Ιδρυμάτων.
Η αρχή που θα πραγματοποιεί την Αξιολόγηση πρέπει να είναι Ανεξάρτητη, ακηδεμόνευτη πολιτικά και μη εξαρτώμενη από οποιοδήποτε κόμμα ή κυβέρνηση. Προτείνουμε και ο πρόεδρος της Ανώτατης Αρχής Αξιολόγησης να ορίζεται από κάποιο ανεξάρτητο – αδέσμευτο – ακηδεμόνευτο όργανο που χαίρει της εκτίμησης και της αναγνώρισης της κοινωνίας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: